De molens van Horn

Titel: De molens van Horn
Auteur: Mart Graef
Uitgever: Heemkundevereniging Horn (2017)
ISBN: 978-90-73806-24-5
NUR: 693
Aantal pagina's: 176 full-colour
Formaat: 170 x 240 mm
Prijs: € 17,50 exclusief eventuele verzendkosten van € 5,15
Prijs leden: € 12,50 exclusief eventuele verzendkosten van € 5,15

Betaling via NL71 RABO 0126 1106 11 t.n.v. Heemkundevereniging Horn, onder vermelding van titel boek, uw naam, adres en postcode.

In de negentiende eeuw werden in het Midden-Limburgse dorp Horn twee windmolens gebouwd, op slechts een steenworp van elkaar. Beide molens zijn uniek. ‘De Welvaart’ is de kleinste stenen beltmolen van Nederland, en ‘De Hoop’ is de enige nog bestaande zestienkantige windmolen.

De molens werden niet gebouwd om het landschap te verfraaien. Tot ver in de twintigste eeuw speelden ze een belangrijke rol in de plaatselijke economie, die vrijwel geheel op landbouw was gebaseerd. Al het koren uit de omgeving werd hier gemalen. In latere jaren waren de molens echter niet meer rendabel. Ze werden door de toenmalige gemeente Horn gekocht en sindsdien worden ze bemaald door vrijwillige molenaars.

In dit boek wordt de geschiedenis van de beide molens verteld. Het molenbedrijf en de molenaarsfamilies komen daarbij uitvoerig aan de orde. Daarnaast is het ook een verhaal over de voortdurende inspanningen die nodig zijn om de molens in bedrijf te houden en daardoor hun voortbestaan veilig te stellen. Zonder ‘De Hoop’ en ‘De Welvaart’ zou Horn niet meer hetzelfde dorp zijn.

Boekwerk is in Horn te koop bij:

-       Agnes Knoops, Steegstraat 39

-       Betsie Reijnen, Hoogstraat 20

-       Henk Schreurs, Dorpstraat 20

-       Toos Timmermans, Broekstraat 4a

-       Supermarkt-Drogisterij Ruud en Sylvia Vermeulen, Rijksweg 20

en iedere woensdag tussen 14.00 en 17.00 uur in ons lokaal in basisschool De Mussenberg (ingang via de Mussenberg).

Boekwerk te bestellen via:

-       deze website onder ‘CONTACT’

De molens van Horn in 1961.                                                                                                     De molens van Horn in 2005