Kransen en kroedwès

Een oude vergeten traditie is na een afwezigheid van zo’n 50 jaar door de werkgroep weer opgepakt. Leden van de werkgroep gaan vanaf 2010 jaarlijks op zoek naar kruiden en veldgewassen die nodig zijn voor het maken van de ‘kroedwès’. Rond het Hoogfeest van Maria Tenhemel-opneming op 15 augustus worden vóór de H. Mis de kruidenbosjes uitgedeeld waarna deze worden gezegend. Volgens de overlevering beschermt de kroedwès tegen allerlei soorten onheil, zoals de oogst tegen ongedierte en huis en haard tegen blikseminslagen.

De kroedwès wordt als volgt samengesteld:

• twee graansoorten te weten weit (tarwe) en koren (rogge);
  • een walnotenblad;
  • twee onheilwerende kruiden te weten wilgenroosje (of alsum) en koninginnekruid;
  • twee geneeskrachtige kruiden zijnde boerenwormkruid en duizendblad (of kamille).

Leden werkgroep

Toos Timmermans, Thea Dirks,  Jeanne Theeven, Betsie Reijnen, Miep Caris, Jeanne van Rossum, Agnes Knoops, Antoinette Rooswinkel, Mieke Nieboer, Anny Claessen, Mien Janssen.