Kasteel Horn en zijn bewoners

kasteel horn

Heemkundevereniging Horn bestond in 2011 vijf jaar. Speciaal voor dit jubileum werd het boekwerk ‘Kasteel Horn en zijn bewoners’ samengesteld en te koop aangeboden.

Daarnaast werd aandacht geschonken aan het educatieve element voor basisschool-leerlingen waarbij onder meer een gemakkelijk leesbaar boekje over kasteel Horn werd gemaakt en aan leerlingen gratis werd verstrekt.

Ook organiseerde de vereniging een tentoonstelling over kasteel Horn en zijn bewoners. Deze tentoonstelling was gedurende één weekend te zien in Horn waarna ze gedurende drie maanden was te bezoeken in het Leudalmuseum te Haelen.

Tentoonstelling ‘Kasteel Horn en de relatie met graafschap Horn’

De tentoonstelling was op 24 en 25 september 2011 te zien in Horn, zaterdag vanaf 13.00 uur tot 17.00 uur en zondag van 11.00 tot 17.00 uur,  waarna ze gedurende drie maanden te bezoeken was in het Leudalmuseum te Haelen.

Naast bouwtekeningen, foto’s, verhalen, oude documenten en publicaties van het kasteel en zijn bewoners, werden ook kostbaarheden gepresenteerd. Er werd ook een randprogramma aangeboden zoals rondleidingen, middeleeuwse muziek, verhalenvertellers, demonstraties, opvoeren schouwspel.

De tentoonstelling vond plaats in en rondom het kasteel Horn en was gratis te bezoeken. De tiendschuur, remise, paardenstallen en zadelkamer alsook de ridderzaal en de binnenplaats van het kasteel werden gebruikt als tentoonstellingsruimte. Door de huidige bewoners van het kasteel werd ‘hun woning’ in genoemd weekend voor een ieder opengesteld, zodat zichtbaar werd wat er verborgen is achter de dikke muren! Ook is het recent met subsidie van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht kasteelpark op elk moment voor iedereen toegankelijk.

In het boekwerk ‘Kasteel Horn en zijn bewoners’ wordt veel aandacht geschonken aan Filips, de laatste graaf van Horne. Hij had belangrijke banen in dienst van keizer Karel V. De keizer is zelfs te gast geweest in Kasteel Horn.

In een politiek rumoerige tijd is Filips uiteindelijk door de hertog van Alva in Brussel met een list gevangen genomen. Op zaterdag 5 juni 1568 werd de graaf van Horne samen met de graaf van Egmond door een beul met een zwaard onthoofd. Hun hoofden werden gedurende een paar uren op stokken gestoken en aan het publiek getoond. Daarna werden hun lijken voorlopig begraven in een kerk in Brussel.

Het is Heemkundevereniging Horn gelukt om het zwaard waarmee de graven zijn onthoofd naar Horn te halen. Via Museum Het Valkhof uit Nijmegen was dit topstuk in Horn te bezichtigen.

Maar er was meer te zien en te beleven tijdens het weekend van 24 en 25 september 2011. Er waren oude spelen, oude ambachten, muziek, een nagespeelde rechtszitting, zelfs een arend en een uil ontbraken niet.

Tijdens de expositie waren er foto’s en documenten te zien, die nog niet eerder zijn ten toon gesteld.

Scholenproject

Het educatieve element voor de basisschoolleerlingen, niet alleen uit Horn maar ook uit de regio, kwam uitgebreid aan bod.kasteel horn burcht aan de maas 1

In overleg met SPOLT (Stichting Primair Onderwijs Leudal en Thornerkwartier), waaronder 15 basisscholen en één school voor speciaal onderwijs ressorteren én samen met het Leudalmuseum, werd een lesprogramma opgesteld dat gebruikt werd als aanvulling op de leerstof of als zelfstandig project bestaande uit een lerarenhandleiding en werkbladen voor de leerlingen.

Het lesprogramma sluit aan bij de Canon van Limburg.

Op 23 september werd de tentoonstelling geopend voor alle leerlingen van de basisschool uit Horn. Naast een bezoek aan de tentoonstelling werden zij ook door gidsen rondgeleid.

De schooljeugd uit de overige kernen van de gemeente Leudal werd vanaf 1 oktober 2011 tot 1 januari 2012 uitgenodigd om kennis te nemen van de tentoonstelling in het Leudalmuseum te Haelen.

Voor de schooljeugd is een gemakkelijk leesbaar boekje over kasteel Horn gemaakt en aan de leerlingen gratis verstrekt.

Dit is tevens via deze website te koop. Zie publicaties.

KinjerKultuurpries 2012

Basisschool De Mussenberg en Heemkundevereniging Horn vallen in de prijzen!

HORN - Gedeputeerde Noël Lebens maakte woensdagmiddag 6 maart 2013 in de studio van TV Limburg in Roermond de winnaars van de KinjerKultuurPries 2012 bekend.

De derde prijs, waaraan ook een geldbedrag van € 300,00 is verbonden, is gewonnen door het scholenproject 'Kasteel Horn en zijn bewoners'. Een project van Heemkundevereniging Horn en basisschool De Mussenberg uit Horn.

Er waren dit jaar veertien inzendingen. Volgens gedeputeerde Noël Lebens allemaal fantastische projecten.

Een ingekorte versie van de uitreiking is te zien in dit youtube filmje van de KinjerKraom aflevering 782: http://www.youtube.com/watch?v=HHv7LkeJ0U4

Het lied met bijbehorend dansje, uitgevoerd door leerlingen van basisschool De Mussenberg, is daar ook te bekijken.

kasteel horn scholenproject

Har Sillen, voorzitter van Heemkundevereniging Horn vertelt samen met Iza van Vlodrop en Thomas Heuijerjans van basisschool De Mussenberg over het gezamenlijk project.